GYMNASTIK

Ældre i bevægelse – Ishøj

Gotvedgymnastik

Gotved bevægelse er for både krop og sjæl, hvor alle kan være med. Kongstanken er, at holde kroppen velfungerende ud fra dét den anatomisk og fysiologisk er ”designet ” til hele livet. Vi vægter kvalitet i sport-gymnastik_20bevægelsen og sammenhængen mellem musik og bevægelse. Når kroppen bliver bevæget roligt og bevidst, vil du opleve ro, velvære og styrke. Man kan godt holde sig i form uden at pine sig til det ekstreme og overbelaste led og muskler, og uden at presse nervesystemet. Det er vigtigt at være tro mod kroppens indre rytme og energiniveau, være i nuet, rekreere og bygge op.

Vi arbejder bevidst med åndedrættet for at tilføre kroppen mere ilt og nye ressourcer. Vi lægger vægt på at åndedrættet støtter bevægelserne.

I hver lektion arbejder vi kroppen igennem med rytmisk bevægelse, f.eks. totalbevægelse, hvor føddernes tryk ned i gulvet sætter en gennemløbende bevægelse i gang i hele kroppen. Det kan være sving eller gang

Der vil være styrkende øvelser så du mærker din krop blive udfordret og stimuleret og dermed stærkere. Der vil være passager, hvor pulsen kommer lidt i vejret og passager, hvor vi arbejder med koordination for at styrke sammenhængen i kroppen. Koordinering er grundlag for økonomisk muskelbrug og balance, så du får energi til mere.

Typiske bevægelser vil være: rolig ledopvarmning, gang, fjedren, sving, krydsbevægelser, kredsløb- og balancetræning og stræk.

Bevægelserne støttes af musikkens puls og rytme, så der skabes variation i stemning, tempo og energi. Vi arbejder af og til med forskellige fokusområder som skulder/nakke, fødder, ryg og bækkenbund.

Vi afslutter hver gang med udspænding, som er vigtig for at modvirke forkortninger af muskulaturen og dermed alderspræg.

Afspænding.

Afspænding er en metode, der optræner evnen til kun at bruge den nødvendige muskelspænding for at kunne udføre en bevægelse. Derved kan du bevæge dig lettere, opnå større smidighed og mere energi. Vi tilstræber at skabe muskelbalance og øget kontakt med egen krop, så du bliver opmærksom på ukendte spændinger og sammenhængen mellem krop og psyke.

Afspænding kan øge dit psykiske velbefindende og virke smertestillende eller stressnedsættende. Det stimulerer åndedræt, kredsløb og aktiverer immunsystemet.

Vi benytter forskellige afspændingsmetoder, aktive: som spænd-slip, eller specielle øvelser. Passive: ved hjælp af åndedrættet, musik eller visualisering.